Sunday, June 27, 2010

Isu Kasut Crocs Ada Kalimah Allah: Satu Kebetulan?


Penghinaan terhadap kalimah Allah ini sebenarnya bukan cerita baru. Sudah banyak kali kita dengar kalimah-kalimah Allah yang disalahgunakan oleh musuh-musuh Islam. Mereka memang dari dulu lagi menggunakan pelbagai taktik untuk menjatuhkan Islam sama ada secara kekerasan atau secara halus yang mungkin kita tak nampak. Berbalik kepada isu logo Crocs ini, adakah ia benar-benar menyerupai kalimah Allah? Cuba kita perhatikan gambar dibawah.
Gambar kiri, memang nampak gambar buaya la kan (teleng sikit kepala kalau tak nampak). Tapi gambar kanan, nampak dengan jelas kalimah Allah selepas di’highlight dengan pen marker. Persoalannya, adakah logo Crocs itu benar-benar kalimah Allah atau hanya kebetulan?

Jika anda was-was dengan kasut Crocs berlogo kalimah Allah ini, sila elakkan dari membeli dan memakainya. Ustaz Nor Amin ada menyebut di blog beliau, jika kita tahu kasut Crocs itu ada kalimah Allah, tapi masih tetap nak pakai, kiranya kita turut bersekongkol dengan syarikat Crocs. Tapi nasihat saya, jangan terburu-buru memboikot produk Crocs. Cuba tanya dulu pendapat ustaz-ustaz atau alim ulamak. Mungkin kalimah Allah ini hanya kebetulan selepas di’highlight dengan pen marker. Di bawah ialah pendapat Ustaz Hasrizal (SaifulIslam.com) tentang isu ini:
Credit screenshot: Joegrimjow
Psstt: Saya sebenarnya tertarik dengan pendapat Hans di blog beliau. Kalau rasa risau sangat dan was-was dengan kalimah Allah itu, tak salah jika si pemilik mengikis logo Crocs itu. Jadi boleh la pakai seperti biasa kan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails